Prawo jazdy kat. A w Holandii |
Autor |
Wiadomość |
Ushi
Poczatkujacy motouzależniona
Dołączyła: 31 Mar 2012 Posty: 2
|
Wysłany: Sob Mar 31, 2012 11:24 pm Prawo jazdy kat. A w Holandii
|
|
|
Cześć. W sumie jestem tu nowa ale mam pare pytań dotyczących prawa jazdy kat. A w Holandii. Zabijcie mnie jeśli był temat gdzie poruszono obecne pytania. Nie znalazłam nigdzie odpowiedzi więc pytam. Jest 2012 więc przepisy może są inne itp...
1. Co z wiekiem jeśli chodzi o kurs na prawko kategorii A? od pojemności 250 do...? Są jakieś ograniczenia wiekowe? Dodam że kończe w tym roku 20 lat.
2. Czy można mieć kurs w języku angielskim ewentualnie polskim lub : jak jest z tłumaczem kursu oraz samego egzaminu? da radę?
3. Czy za rok mają się zmienić przepisy dotyczące kat. A?
4. Jak jest ze zdawalnością? Czy bardzo różni się egzamin w NL z tym w PL?
Z góry dziękuję za odpowiedzi na te pytania. Bardzo mi na tym zależy. W maju zamierzam wyjechać do Holandii być może na stałe. Niestety nie zdążę teraz odbyć kursu oraz egzaminu w Polsce ze względu na maturę, dyplom, i finanse.
A że mam bzika na punkcie motocykli - co tu dużo mówić
Pozdrawiam Wszystkich! |
_________________ http://www.ushistyle.blogspot.com/ |
|
|
|
|
Katje
Gaduła
Pomogła: 10 razy Dołączyła: 14 Maj 2010 Posty: 137
|
Wysłany: Nie Kwi 01, 2012 2:47 pm
|
|
|
Sama chce zrobic kat. A w NL wiec podziele sie tym co wiem.
Masz 20 lat, wiec mozesz zrobic kategorie AL (cos w stylu A1 w PL), gdzie moc motocykla nie moze przekraczac 25kW i do 0,16 kW/kg, powyzej 120cc pojemnosci i musi byc w stanie rozwinac predkosc min. 100km/h.
Od 21 lat masz kategorie AZ czyli na moto bez ogarniczen, wiec zastanow sie czy nie warto zaczekac roku Z tym, ze AL po dwoch latach jazdy mozesz 'wymienic' na AZ.
Co do kursu to musisz szukac po szkolach nauki jazdy, egzamin z tego co mi wiadomo mozna robic w j. angielskim, czy po polsku, nie wiem.
Co do zdawalnosci, teoria moim zdaniem jest ciezsza do zdania niz w PL (kat. B zdawalam w PL bezproblemu, a jak widze pytania na kat. A w NL to poziom jest wyzszy, wiec trzeba wiecej czasu zainwestowac w nauke teorii). Egazmin praktyczny jest podzielony na dwie czesci, panowanie nad motocyklem i udzial w ruchu ulicznym. Czyli pierw plac, a potem dopiero 'na miasto' |
|
|
|
|
Ushi
Poczatkujacy motouzależniona
Dołączyła: 31 Mar 2012 Posty: 2
|
Wysłany: Nie Kwi 01, 2012 8:47 pm
|
|
|
O! Dziękuję bardzo Katje za odpowiedź. Właśnie takiej potrzebowałam
To się bardzo cieszę jeśli chodzi o wiek. Co prawda 20 lat kończę pod koniec 2012r ale w Hol myślę,że warto czekać na 21 lat gdyby w PL zmienili w 2013 przepisy gdzie można bez ograniczeń dopiero w wieku 24 lat
A jak to jest jeśli np. zdaje się prawko kat. A(bez ograniczen) w PL mając 20 lat i wymienia się takie prawko w NL na holenderskie. Są wtedy jakieś problemy z wiekiem? bo skoro bym kończyła w PL prawko na motory o dowolnej pojemności a w Hol jest dopiero od 21 lat to ciekawe jak z prawem... |
_________________ http://www.ushistyle.blogspot.com/ |
|
|
|
|
jso
Gaduła nad gadułami :-)

Pomógł: 15 razy Dołączył: 30 Wrz 2007 Posty: 963 Skąd: Amsterdam
|
Wysłany: Pon Kwi 02, 2012 10:25 am
|
|
|
Właśnie jestem w trakcie kursu na moto. Nie było łatwo znaleźć szkoły, w której uczono by po angielsku (zazwyczaj szkoły na pytanie o możliwość nauki po angielsku po prostu mnie ignorowały). Znalazłem jednak taką, gdzie mnie uczą po angielsku. Egzaminy są 3:
- AVB (placyk)
- teoria
- AVD (miasto)
Aby podejść do AVB musisz mieć zaliczoną teorię lub posiadać prawo jazdy B. Aby podejść do AVD trzeba mieć już zaliczone obie: teorię i AVB.
AVB mam już za sobą. Wygląda to tak, że moja szkoła wynajęła fragment parkingu w jakimś klubie golfowym, przywiozła swoje motocykle i 30 swoich kandydatów. Przyszło 2 egzaminatorów i po kolei wszystkich egzaminowali. Nie było nikogo z innych szkół, nie trzeba było jechać do żadnego specjalnego ośrodka. Nawet umawianie się na egzamin odbywa się przez szkołę, więc termin egzaminu można sobie umówić przez telefon bez ruszania się z domu. Egzaminator gadał po angielsku, więc w tym języku zdawałem (ale wcześniej z nikim się nie umawiałem na konkretny język, profilaktycznie nauczyłem się nazw wszystkich ćwiczeń po holendersku). Istnieje 13 zadań manewrowych, z czego na egzaminie wykonujesz 7. W tych 7 są 4 stałe ćwiczenia (chodzenie z motocyklem, powolny slalom, hamowanie awaryjne i omijanie przeszkody) i 3 wedle uznania egzaminatora. Można zawalić 2 ćwiczenia. Atmosfera jest spoko (nie jest jakaś wybitnie wesoła, ale nie jest zła, po prostu ludzie są troszkę zestresowani).
O teorii wiem tyle, że zdawać można:
- po holendersku
- w dowolnym języku w obecności tłumacza (dodatkowy koszt 160e) wziętego z www.tolkennet.nl (jest jedyne centrum akredytowanych tłumaczy do egzaminów na prawko)
Nie ma możliwości zrobienia testu po angielsku (jest taka możliwość jedynie przy egzaminie na kat. B, na moto jedynie holenderski). W teście masz 8 sekund na odpowiedź na każde pytanie. Jeśli korzystasz z pomocy tłumacza to ten limit 8 sekund na odpowiedź nie obowiązuje.
O jeździe po mieście nic nie wiem poza tym, że nie ma tragedii jeśli się przekroczy czasem prędkość (ważniejsze jest bezpieczeństwo niż kurczowe trzymanie się przepisów). Ogólnie mówiąc egzamin jest "życiowy".
Jeszcze o samym kursie (choć zależy od szkoły). Liczba lekcji jest nieokreślona. Znajomy jeździł ileś lat temu nielegalnie na moto i mu wystarczyły tylko 3 lekcje (6 godzin), aby podejść do AVB i zdać. Ja potrzebowałem tych lekcji 13 (26 godzin). Godzina zegarowa lekcji w mojej szkole kosztuje 44euro i na jednego instruktora przypada 3 kursantów. W Polsce na pewno jest taniej i nie ma tylu kursantów jednocześnie. Z tego powodu jeśli masz możliwość to polecałbym mimo wszystko spróbować to szybko zrobić w Polsce (nawet, jeśli nie zdasz) i w Holandii się ewentualnie tylko douczyć (bo w Polsce nie uczą jeździć po autostradach, które tutaj są popularne). |
_________________ Dumny Polak |
|
|
|
|
|
|